Avsnitt 65 - Bästa vägen ur en kris del 3

Välkomna till Martinson Möter, podcasten som vill vara en röst till tröst och hopp från fadderbarnsorganisationen Compassion. 

Här kommer nu alltså del tre av tre med rubriken: ”Bästa vägen ut ur en kris?” och idag hämtar vi näring till våra tankar ur texten från Jeremia 29. Plocka gärna fram din bibel och så börjar jag med en illustration hämtad ur min egen barndoms känsla av ”kris”.

När jag var tio är flyttade vi från Järfälla i Stockholm till Krokek, Kolmården, Norrköping. Det blev en kulturkrock som ledde till en mindre personlig kris. Som exempel så var klädmodet helt olika. i Stockholm  hade man stora pösjeans med vita revär men på landet hade man tajta jeans med utsväng nertill. Kulturen hade alltså stora skillnader från storstan till landet. Men framför allt pratade man helt annorlunda.

För 2600 år sedan. År 593 f. Kr så ”flyttade” Israels folk förvisade, fördrivna och förslavade långt från sina hembyar, städer och land, men framförallt - fördrivna från sitt älskade tempel. Alla i Babel pratade konstigt och dom klädde sig annorlunda. Vi fick inte gå till kyrkan. Vi var fångar hemma. Dom begränsade vår frihet. Men det är väl inget som vi kan relatera till?

Håll till godo med del 3!

Fyll i ditt namn och emailadress så meddelar vi dig när det finns nya samtal att lyssna på!

{{errors.detail}}
{{message}}
{{message}}

Lyssna på Martinson Möter på din favorit-plattform:

Här nedan finns nu förhoppningsvis alla länkar till sånt som vi kanske nämner eller snuddar vid i podden. Tanken med länkarna är att du skall kunna klicka dig vidare om du är intresserad.

Hela programmet är inspelat av Johannes T Lindsmyr i studion Vajberiet, Gbg.

Ibland är saker inte som vi vill att de ska vara. Du kanske kallar det negativa omständigheter eller coronakris. Israels folk kallade det kort och gott för: Babylon..

Hur handlar man heligt i hysteriska tider? Hur är man sund, sann och stilla i dessa snabba och stökiga dagar? Vi skall ta oss an en vers som finns på många kristna kaffekoppar, säkert på väggen i en gammal kristen ungdomskällare, eller en vers i barnens kristna målarbok, och den kommer regelbundet upp i fina fluffiga färger i facebookflödet.

1. Gör det bästa av saken – packa upp väskan. Inse fakta. Vad har du i din ryggsäck? Resignera inte, låt inte hoppet om NUET och framtiden slockna.

V.4-6 ”Så säger Herren Sebaot, Israels Gud, till alla de fångar som jag har låtit föra bort från Jerusalem till Babel: bygg hus och bo i dem, plantera trädgårdar och ät deras frukt. Ta er hustrur och föd söner och döttrar, ta hustrur åt era söner och gift bort era döttrar, så att de föder söner och döttrar. Föröka er där och bli inte färre.”

Hör du ekot av 1 Mos 1 i Jeremias ord? Gud vill alltså säga oss att inte vara rädda.

Jeremias poäng är: det kommer inte att finnas ett sista minuten tåg hem eller en plötslig lysande lösningar på låsningen. Visst, vaccin är en kanongrej. = Göra det bästa av nuet, gör det så gott du kan, sök Herren och fortsätt framåt, var inte rädd.

Hur skall det gå till? Hur finner man frid i det nya landet? Skulle de bara ge upp, förlika sig med läget, inse sig besegrade och sjunga med i BabylonBlues? Nej, de ska göra motstånd. Fast inte genom revolt och uppror, utan genom att bedriva positiv påverkan på sitt nya situation. Så när Babylon Blues kommer med fruktan, svarar israels folk med en sång om frid mitt i strid. De ska göra allt för att den stad Gud har deporterat dem till skall blomstra, och de ska be för den. För situationens framgång är din framgång.

Men för att det skall funka, behövdes en livsavgörande omdaning av vår tro. Vi behöver förstå att Gud inte är låst till GODA OMSTÄNDIGHETER en specifik plats eller till specifika människor.

Gud låter sig inte begränsas av templets väggar. Han är där hos dem och han är här hos oss. Han är där hos det judiska folket, men också hos det babyloniska folket.

Gud var Gud även på den nya platsen = Gud är Gud och god även i Coronatid!

Då kommer vän av ordning och säger ahha GT – vänta nu lite här! Jer 29 är väl inte skrivet direkt till oss? Njae... Men handlar detta om samma Gud som du tror på. Ja. Det stämmer att detta är ett specifik situation och sammanhang. Men principerna är universella. OCH NT breven kallar alla troende för pilgrimer i exil. Flyktingar. Gäster och främlingar…

Att leva i exil, i tider av förändring, pandemier och restriktioner tvingar oss och hela världen att lära oss upptäcka Gud på oväntade ställen. Det är ganska nytt för västvärlden… Men klassiskt i den förföljd kyrka i Ryssland, eller i den fängslade kyrkan i Kina. I nya situationer behöver vi träna oss att sluta flacka med blicken, finna och fästa ögonen på Gud igen. Och hur gör man det?

Hur skall vi handla heligt i dessa tider?
2. Packa upp din kultur, din doft av bön – Min after shave eller min parfymdoft - be där du är, precis som du har det – hopplöshet får inte överskugga nuet så att vi blir inaktiva/lamslås på den plats vi just nu befinner oss.

Uppenbarelseboken talar om din bön som stiger som en rökelsedoft inför Gud.

V.7 ”och sök den stads bästa (shalom) dit jag har fört er i fångenskap och be för den till herren. När det går väl (shalom) för den, går det också väl (shalom) för er.”

”Det sista du vill ge är det första dom skall få. Shalom.
”Ibland finner vi Guds bästa avsikter, mitt i livets sämsta händelser.”

Be Gud välsigna din omgivning. = anmärkningsvärt!

Om de blommar kommer du att blomstra. Be för Jerusalems frid = ok! Men Jeremia ber här folket att be för fiendenationens ”Shalom". Jesus sa: Be för dina fiender!

Shalom är den bästa Fridshälsningen: Din största önskan om allt gott till en medmänniska.
Söker du på ordet så kommer google föreslår slalom, men det är inte samma sak!

Det hebreiska ordet shalom, som finns 209 gånger i GT, betyder fred och frid, men det kan också betyda men det kan också betyda välgång eller välsignelse. Man kan kort och gott säga att shalom betyder allt gott för oss människor. Det grekiska ordet eirene, finns 88 gånger i NT, har en smalare betydelse än hebreiskans shalom, men betyder både fred och frid.

Hur skall vi handla heligt i dessa tider?
3. Glöm inte solskydd – Sunscreen 50 - ett visst motstånd till kulturen där du är - akta dig för felaktiga och falska röster.

V. 8-9 ”För så säger Herren Sebaot, Israels Gud: Låt er inte luras av de profeter som finns bland er, inte heller av era spåmän, och lyssna inte till de drömmar som ni drömmer, för de profeterar lögn för er i mitt namn. Jag har inte sänt dem, säger Herren.”

Myggspray- Det har aldrig funnits så mycket avvikande propaganda riktad mot så många oroliga människor genom så många fascinerande medier. FB, Soc medier, troll och drev, har gjort varenda tomte till Tegnell experter eller ännu värre domedagsprofet som minsann kan tyda tidens tecken och ”nu är det den yttersta tiden.”

Här gör jag en paus och delar lite om compassions arbete i fält:

”Mitt i förtvivlan så blomstrar många av Haitis kyrkor.

Men det är den märkliga typen av blomstrande. Det betyder inte att de är skonade från lidande - i själva verket går de mitt i det. Och även om kyrkobyggnaderna har kollapsat under jordbävningens förstörelse, är kyrkan fortfarande kyrkan i Haiti. När våldet överväldigar blir kyrkan en fristad. När det inte finns någon skolfinansiering öppnar kyrkan sina dörrar för att utbilda barn. När sjukhusen är fulla och överväldigade ger kyrkan medicinsk hjälp. Under de senaste 52 åren har Compassion funnits där tillsammans med den haitiska kyrkan för att stödja det arbete de redan gör: att investera i sitt samhälle genom att ge barn möjlighet att frodas. Och när katastrofen slår till, riktar Compassion mer kraft till att stärka kyrkan när de tar hand om barnen. Och denna jordbävning var inget undantag. Det har tagit liv och hotat försörjningen för barn och deras familjer. Det har kanske inte funnits en mer kritisk tid för den globala kyrkan att stå i stadig styrka och solidaritet än nu. Trots att många av oss är trötta av vikten av global nöd, kan vi ta det med oss ​​att när mörkret känns överväldigande, arbetar Jesus genom sitt folk. Och vi står med dem. Swisha gärna din gåva till 900 36 41.

Tillbaka till texten:

Hur skall vi handla heligt i dessa tider?
4. Ta ett flygfoto på vägen dit – MOBILEN = zooma ut och se den stora bilden.

Lyssna noga nu: faran i kortsiktigt tänkande har alltid långsiktiga konsekvenser.
V. 10 ”För så säger Herren: När sjuttio år har gått för Babel ska jag ta mig an er och uppfylla mitt löfte att föra er tillbaka till denna plats.”

När vi hamnar i kris får vi tunnelseende. Skygglappar som en arbetshäst. Vi behöver vidga visionen. Fler behöver din hjälp! Hur kan jag hjälpa, jag får ju inte ens gå ut? Välkommen till compassion – ditt fönster mot världens behov och nöd.

Hur skall vi handla heligt i dessa tider?
5. Ta med dig något som påminner dig om hemma - låt herrens heliga hållbara hopp omfamna dig.

v. 11-12 ”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens (shalom) tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. Ni ska kalla på mig och komma och be till mig, och jag ska höra er.” Gud tänker på dig.

Hur många ggr har vi sett denna vers citerad på en kristen kaffekopp eller t-shirt? Låt oss bara säga "för ofta”J Ofta förkortat, förenklat och utan Jesu frälsande försoning eller i behov av omvändelse och Guds förlåtelse. Men Jeremia predikar hela versen i vardagens verklighet.

Den här versen är långsiktigt hoppfull.

Det betyder att mina veckoplaner kan paja. Dina månadsdrömmar kan krossas. Våra långa liv kan släckas ut. Vi kan leva, vi kan lida, vi kan helas, men vi kommer alla någon gång slutligen att dö. Men den Gud som väckte upp Jesus från de döda kommer en dag att uppväcka oss med honom!

Kom ihåg att dessa ord talades till en fördriven, besegrad, deprimerad, desillusionerad grupp troende mitt i en kris och kaos. Exil, främlingar i fiendeland.

De hade hängt sina harpar i pilträdet och dom hade tappat sin sång säger Psalm 137. Men med Herren är saker aldrig hopplösa. ”För jag vet vilka planer jag har för dig...”

Israel folk blev fördrivna från sina egna vidsträckta vidder. Långt från Jerusalem. Bunkrade i trånga kvarter i Babylon. Där dom tvingas dö för sina fiender.

Låter inte det som någon du känner till?

Jesus lämnade allt, avstod från allt, iklädde sig tjänarens roll och dog i vårt ställe sägandes ”Fader förlåt dom”.

Hur skall vi handla heligt i dessa tider?
6. Va beredd att packa ihop för att åka hem! Har du med dig ditt pass? Dröm dig bort, men mest hem, sök herren framför allt.

V. 13-14 ”Ni ska söka mig, och ni ska också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta. För jag ska låta er finna mig, säger Herren. Jag ska göra slut på er fångenskap och samla er från alla de folk och alla de orter dit jag har drivit bort er, säger Herren. Jag ska låta er komma tillbaka till den plats från vilken jag förde er bort som fångar.”

Oavsett våra omständigheter kan vi göra honom till Herre över våra liv och först söka hans kungarike och hans rättfärdighet.

Den plats eller pandemi där vi vistas ska aldrig kännas exakt som hemma; ändå måste vi söka nuets shalom när vi väntar på livets uppståndelse och ett permanent hem i Guds närvaro. Vi skall sträva efter att leva som medborgare i Guds rike mitt i denna värld, göra gott mot alla, vänta på Herrens dag!

SAMMANFATTNING:
1. Gör det bästa av saken – packa upp väskan!
2. Packa upp din kultur – din doft av bön - be där du är.
3. glöm inte sololja – ett visst motstånd till kulturen där du är - akta dig för felaktiga och falska röster.
4. Ta ett flygfoto på vägen dit = zooma ut och se den stora bilden.
5. Ta med dig något som påminner dig om hemma - låt Herrens heliga hållbara hopp omfamna dig.
6. Va beredd att packa ihop för att åka hem! Sök Herren framför allt.

Gå ut i världen med frid;
var vid gott mod;
håll fast vid det som är rent;
löna inte ont med ont;
stärk den trötte;
stöd den svage;
hjälp de drabbade;
hedra alla;
älska och tjäna Herren,
gläd dig i den helige Ande kraft;
och låt Gud den allsmäktiges välsignelse,
från Fadern, Sonen och den Helige Ande,
vara bland er och stanna hos er, alla, alltid.

Amen.

All välsignelse till er var och en!

Mattias Martinson och Compassionteamet

Denna sida använder cookies. Läs mer