Avsnitt 72 - Marias lovsång

Välkomna till Martinson Möter, podcasten som vill vara en röst till tröst och hopp från fadderbarnsorganisationen Compassion. 

Här kommer årets första Adventsavsnitt av Martinson Möter. Hoppas att det ska värma er i snöyran. I dagens avsnitt ställer vi oss frågan vad vi kan lära oss av en fjortis? Det visar sig vara mycket. Just denna tonåring heter Maria och sjunger en egenskriven lovsång precis efter att hon fått reda på att hon som oskuld och ogift är gravid med Guds son. Det är inte alla tonårstjejer som skulle brista ut i lovsång efter sådana nyheter.

Hennes lovsång är dessutom den första julsång som någonsin skrivits och största antalet ord uttalade av en kvinna i Nya Testamentet. Utan att överdriva är det verkligen ”Something about that Mary” som gör stor skillnad. Med sin sång ger hon oss alla ett ljust och uppmuntrande men bitvis utmanande exempel att följa från den allra första julen. 

Visste du att hennes härliga lovsång har blivit bannlyst i minst tre länder? Den ansågs alltför provocerande och omstörtande. Kanske beror det på att även orättfärdiga värdesystem i vår värld vet kraften och värdet av sanning. De vet kanske något som vi behöver lära oss. Att Jesusbarnet och julen betyder revolution, rättvisa och rättfärdighet. Gud håller på med något världsomvälvande bortom glögg, julstrumpor och grandoft. Maria hjälper oss att komma igång med den sanna julsången!

Fyll i ditt namn och emailadress så meddelar vi dig när det finns nya samtal att lyssna på!

{{errors.detail}}
{{message}}
{{message}}

Lyssna på Martinson Möter på din favorit-plattform:

Nedan är en genomgång av det som vi pratar om i podden, bibelord, citat m.m. Hela programmet är inspelat av Johannes T Lindsmyr i studion Vajberiet, Gbg.


MARIAS LOVSÅNG –
Vad kan vi lära oss av en fjortis?

Marias lovsång: Lukasevangeliet 1:46-55
Då sade Maria: ”Min själ upphöjer Herren och min ande jublar över Gud, min frälsare, För han har sett till sin tjänarinnas ringhet. Från denna stund ska alla släkten kalla mig salig, För den mäktige har gjort stora ting med mig och hans namn är heligt. Hans barmhärtighet varar från släkte till släkte över dem som vördar honom. Han har gjort väldiga gärningar med sin arm, han har skingrat dem som har stolta hjärtan och sinnen. Härskare har han störtat från deras troner, och de enkla har han upphöjt. Hungriga har han mättat med sitt goda, och rika har han skickat tomhänta bort. Han har tagit sig an sin tjänare israel och tänkt på att vara barmhärtig mot Abraham och hans barn till evig tid, så som han har lovat våra fäder."

1. Marias lovsång hjälper oss att se Jesus som räddningen

Maria vet att hon i världens ögon inte är något speciellt stort. Hon är en ung, enkel, fattig förortsflicka som ska giftas bort i ingenmanslandet Galileen. Ändå finner Gud det lägligt och lämpligt att använda en fattig tjej för att ge den dyraste och största gåvan till mänskligheten. Vårt samhälle idag lägger stor vikt vid prestige och rikedom: "Ju mer vi har desto bättre är vi". Men Gud bevisar att världens etiketter och prestige inte är viktiga för honom. Han ser till varje persons hjärta, som han gjorde med Maria och Elisabet. Om Den gamle Sakarias lovsång sa oss att "det aldrig är försent att bli använd av Gud", så säger Maria till oss att "det aldrig är för tidigt".

Marias lovsång innehåller både underbar poesi och djup teologi. Gud föds inte in i en familjeidyll där allt är perfekt – med föräldrar som har studerat klart, gjort lagom mycket karriär, hunnit vara ute och resa, byggt hus, gjort om köket osv. Gud föds in i en osäker framtid, där man inte kan försäkra sig mot allt eller bygga bort all fara och tvivel. Gud föds som människa med vanliga bekymmer och svårigheter och mitt i det sjunger Maria sin lovsång.

”Härligt är att höra budbärarens steg när han kommer över bergen, han som bär bud om seger, som ropar ut goda nyheter, bär bud om räddning och säger till Sion: ”Din Gud är konung!” – Jes 52:7

2. Marias lovsång hjälper oss att se Jesus som personlig och privat (lokal) men också himmelsk och iklädd härlighet (global/galaktisk)

Marias sång är ett utmanande uttryck från en ung tillbedjare som offrar allt utan att ha läst det finstilta i kontraktet. Men Maria kan sin historia. Någon har undervisat henne. Sången har blivit inkarnerad i henne. Hon citerar flitigt från Psalm 22, 44, 103 och 1 Sam 2. Den tyske teologen Dietrich Bonheoffer bekräftade den revolutionära tonen i Marias sång. Innan han blev avrättad av nazisterna, proklamerade Bonheoffer dessa ord i sin Adventspredikan 1933:

”Marias sång är den äldsta Adventspsalmen. Det är på en gång den mest passionerade, vildaste, man skulle kunna säga det mest revolutionerande Advents-psalm som någonsin sjungits. Detta är inte den milda, blida, drömmande Maria som vi ibland ser i målningar… Den här låten har ingen av det söta, nostalgiska, eller till och med lekfulla toner som några av våra julsånger. Det är i stället en hård, stark, obevekliga sång om Guds kraft och mänsklighetens maktlöshet.”

Marias lovsång är ett förstoringsglas till Jesus Kristus som hela jordens Herre. Trots att han ännu inte har fötts vill hon sjunga hans lov och upphöja hans heliga namn. Det är här alla sånger borde börja – med lovord till Gud för det han har gjort, ibland innan han har gjort det.

3. Marias lovsång hjälper oss att se Jesus som hög och upphöjd (transcendent) men också naken och nära (Immanent)

Marias lovsång är ett revolutionerande exempel på tillbedjan från en ung tjej som är bärare av något stort – Guds ende Son. Hon kände utan tvekan både skräck och ångest, uppvuxen i en liten by där alla känner alla och där man riskerar att stenas på Stortorget om man blivit gravid innan bröllopet. Maria var förlovad, men ännu inte lagligt och officiellt gift. Hon var fortfarande oskuld, men kunde inte bevisa det för gemene man.

4. Marias lovsång hjälper oss att se Gud som nådefull och barmhärtig men också rättfärdig och rättvis.

Nåd är en underbar egenskap. Tur att Gud har nåd. Rättfärdighet och rättvisa är inte lika härliga egenskaper… eller hur? Men Maria kan balansera dessa två viktiga komponenter. ”Barmhärtighet utan rättvisa är upplösningens moder; rättvisa utan barmhärtighet är grymhet." – Thomas av Aquino

Min fru och jag är föräldrar till tre fina barn som är unga vuxna nu och jag har ständigt frågat mig själv:

  • Är detta ett ögonblick att visa rättvisa genom att presentera konsekvenser av ett handlande?
  • Eller är detta ett strålande ögonblick för att visa nåd och barmhärtighet genom att kringgå våra regler denna enda gång?
  • Sånt här kan nämligen bli förvirrande: Vi vet hur vi skall vara tuffa och vi vet hur vi skall vara barmhärtiga. Men hur vet vi när vi ska göra vad?

Om vi ​​är ett kristet samhälle, varför har vi hungriga människor? Gud mättar inte bara de hungriga med hopp, han förmedlar mat. Jesus ändrar både på inbjudningskort och bordsplaceringar och flyttar de fattiga till hedersplatserna. När Jesus hjälper Sackeus ner från sin stolta trädstam och lyfter han honom ut ur rikedomens slaveri genom att säga; lev för det fattiga så blir du rik!

En författare har sagt att ”Magnificat gjorde de ryska tsarerna livrädda.” Martin Luther säger att Magnificat "tröstar de ringa (men) skrämmer de rika." Gilmore sa att sången "främjar revolutionärerna i våra kyrkor." Han säger att "kyrkan behöver surdegens missnöje, och Magnificat gör kyrkan bångstyrig mot fattigdom och elände.”

5. Marias lovsång hjälper oss att se Jesus som lösningen på den historiska låsningen.

Maria kopplar hela sin sång till Hannas sång i Gamla Testamentet. Utan att citera ordagrant ger hon oss ett exempel på hur man tar ”allt till sitt hjärta och begrundar”. Magnificat kan delas in i fyra segment.

  1. Tack för vad du har gjort för mig. Personlig tillbedjan. v. 46-48
  2. Tack för dina goda egenskaper – Gud prisas, kraft, nåd, barmhärtighet osv… v. 49-50
  3. Tack för vad Du har gjort för Israel. Guds handlande i historien. De sociala villkoren är omvända. Förhållande mellan fattig och rik ändras nu. v. 51-53. Gud är främst helig och handlar därför alltid rätt och rättfärdigt mot alla och önskar att vi gör detsamma.
  4. Tack för din nåd mot oss. Världens kollektiva tillbedjan bygger på Guds direkta nåd och ingripande mot all orättfärdighet. v. 54-55

Hur många tonåringar känner du som tänker på fler än sig själva? De kanske tänker lite på sina närmaste? Men hur många av dem känner en nationell bönebörda och internationellt aktivt ansvar som förebedjare? Hur kan vi våga tänka större? Hur kan vi våga börja sjunga vår lovsång i denna tid? Gud, du får hjälpa oss.

”Maria ger oss här en nyckel till lovsång. Se på Herrens storhet, säger hon. Se vad han har gjort. Glöm inte det goda han har gjort. Tala sedan strängt till din inre människa som bara vill sitta och sucka och oroa sig. Och säg till din inre människa vad den skall göra: prisa storligen Herrens storhet, låt jublet porla fram ur ditt allra innersta. Marias lovsång är nedskriven för vår skull. Det är vår käre himmelske fader som vill komma till tals med oss genom den.” – Bengt Pleijel, präst i Svenska kyrkan.

Under julen frågar man ofta vad man ska ge till den som har allt. Men bara Gud har allt. Så vad ger du till Gud som har allt? Du ger honom Ära. Du tackar och lovar honom. Det är vad han längtar efter. Lär dig en lektion av Maria – sjung tack och lov till Gud i jul.

Guds nåd och frid till er var och en!

Mattias Martinson och Compassionteamet
Evangelist Compassion

(Nästa avsnitt: Om två veckor frågar vi oss vad den gamle Sakarias kan lära oss idag.)

Denna sida använder cookies. Läs mer